-
Denetim Yaklaşımımız
Finansal tablo denetimlerinin temel amacı, finansal tablolar üzerinde görüş beyan edebilmek için denetlenen işletmenin iç kontrolü dâhil işletme ve çevresini tanımak suretiyle, hata veya hile kaynaklı “önemli yanlışlık” risklerini belirlemek, değerlendirmek ve böylece “önemli yanlışlık” riski olarak değerlendirilen risklere karşı yapılacak işlerin tasarlanması ve uygulanması için bir dayanak oluşturmaktır.
-
Global Entegrasyon
Grant Thornton Türkiye olarak gücümüzün iki temel bileşeni, ulusal yasa ve mevzuata olan hakimiyetimizin yanı sıra, dünyanın en büyük global denetim ve hizmet ağlarından biri olan Grant Thornton International’ın bir parçası oluşumuz ve bu global gücün sunduğu tüm hizmet kaynaklarına geniş erişimimizdir.
-
Vergi Denetimi (Tam Tasdik) Hizmetleri
Grant Thornton Türkiye olarak Vergi Denetimi (Tam Tasdik) Hizmetleri kapsamında yasal zorunlulukları eksiksiz bir biçimde karşılayan çözümler üretiyoruz.
-
Vergi Danışmanlığı Hizmetleri
Grant Thornton Türkiye olarak vergi mükellefi müşterilerimizin vergi risklerini yönetmesine yönelik vergi danışmanlığı hizmeti yol haritası sunuyoruz.
-
Vergi Planlaması Hizmetleri
Grant Thornton Türkiye olarak kurumsal müşterilerimize vermiş olduğumuz vergi planlaması hizmetiyle de rakiplerimiz karşısında fark yaratıyoruz.
-
KDV İadesi Hizmetleri
KDV İadesi Hizmetimizle kurumsal müşterilerimizin finansal yapısını güçlendiriyoruz. İhracatta kdv iadesi, tevkifatlı kdv iadesinde müşterilerimize yardımcı oluyoruz.
-
Vergi Eğitimi ve Sirküler
Vergi eğitimi ve sirküler sayesinde, kurumsal müşterilerimiz yasa ve yönetmelikler içerisinde kaybolmadan doğru ve kolay bilgiye kolayca ulaşabilmektedir.
-
Diğer Vergi Hizmetleri
Grant Thornton Türkiye olarak vergi mükellefi kurumsal müşterilere yönelik vermiş olduğumuz diğer vergi hizmetleri ise web sitemizde bulunmaktadır.
-
Ar-Ge / Tasarım Merkezi Mevzuatı Danışmanlığı
Grant Thornton Türkiye Ar-Ge Kanunu kapsamında müşterilerine bilim, sanayi ve teknoloji alanında Ar-Ge/Tasarım Merkezi Mevzuatı Danışmanlığı vermektedir.
-
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Mevzuatı Danışmanlığı
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununu, fikirlerinin ya da projelerinin geliştirilmesi maksadıyla danışmanlık ve mentörlük yapılmasıdır.
-
Risk Yönetimi Hizmetleri
İç denetim, risk yönetim, iç kontrol ve yönetim süreçlerinin etkinliğini değerlendirmek ve geliştirmek amacına yönelik sistemli ve disiplinli bir yaklaşım getiriyoruz.
-
Suistimal İnceleme, Önleme, Hassasiyet, Ticari Uyuşmazlık ve Uyum Hizmetleri
İç Denetim, İç Kontroller ve Suistimal Risk yönetiminin aktif uygulanmasının ve iç kontrol süreçlerinin sıkı takip edilmesinin olası suistimal kayıpları önündeki en önemli koruyucu kalkan olduğuna inanıyoruz.
-
TURQUALITY® ve Yönetim Danışmanlığı Hizmetleri
Turquality® ve Yönetim danışmanlığı hizmetimiz ile büyüme odaklı bir yaklaşımla geleceğinizi şekillendirecek, rekabette öne çıkmanızı sağlayacak fırsatlar yaratıyoruz.
-
Stratejik Yönetim, Strateji Geliştirme ve Stratejik Planlama
İyi tanımlanmış bir stratejik plan olmadan işletme yönetimi yapmak, harita ya da gidilecek hedef belli olmadan yolculuğa çıkmaya benzer.
-
Dijital Strateji ve Dijital Dönüşüm Süreci
Dijitalleşme, bir iş modelini değiştirmek ve yeni gelir ve değer üretme fırsatları sağlamak için dijital teknolojilerin kullanılmasıdır. Dünyamız her zamankinden daha fazla bağlantılı hale geliyor. Milyarlarca akıllı cihaz ve makine, gerçek ve sanal dünyalar arasında bir köprü oluşturarak her geçen gün daha çok miktarda veri üretiyor.
-
Performans İyileştirme ve Değişim Yönetimi
Alanında deneyim ve uzmanlık sahibi danışmanlarımız, benimseme hızını arttıran, riski azaltan ve başarıyı teşvik etmek için performansı yönlendiren insan merkezli, organizasyonel bir değişim yönetimi yaklaşımını başarıyla sunuyor.
-
Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi
Tercih edilen bir işveren olmanız ve günümüz iş dünyasındaki zorlukları aşmanız için yetenek ve performans yönetimi, liderlik, organizasyon ve insan kaynağının yeniden yapılandırılması alanlarında işveren ve çalışan odaklı çözümlere imza atıyoruz.
-
Değer Odaklı Tedarik Zinciri Yönetimi
Rekabetin her geçen gün daha çok arttığı günümüzde belirlenen hedeflere ulaşabilmek için Değer Odaklı Tedarik Zinciri Yönetimi aşamaları önemli hale gelmiştir.
-
Şirketlerde Kurumsal ve Yapısal Dönüşüm
Grant Thornton Türkiye, ülkemizde ciddi sayıda faaliyet gösteren aile işletmelerinin gelecek nesillere sağlıklı bir şekilde aktarılabilmesinde yol arkadaşı oluyor.
-
Marka Stratejisi Geliştirme, Uluslararası Pazarlama Yönetimi ve Stratejisi
Marka stratejisi geliştirme, uluslararası pazarlama yönetimi ile pazardaki fırsatları ortaya çıkarabiliriz ve pazardaki diğer fırsatları kaçırmamanızı sağlıyoruz.
-
İş Süreçleri Analizi ve Yapılandırma
İş süreçleri analizi ve yapılandırma hizmetlerini, şirketlerimiz tarafında hayata geçirilmesi planlanan projelerde Grant Thornton Türkiye olarak hizmet sunuyoruz.
-
Ar-Ge/Tasarım Merkezi Kurulumu Danışmanlığı
Şirketleri desteklemek üzere uygulamaya konulan AR-GE ve tasarım merkezleri ile devletimiz şirketlerimize, üreticilerimize ve KOBİ’lere destek sağlamaktadır.
-
Makro Ekonomik Analiz Danışmanlığı
Ülkedeki makro ekonomik veriler o ülkede faaliyet gösteren şirketleri ve kuruluşları doğrudan etkiler. Şirket ve kuruluşların bu verilere göre planlama yapması ve bir B Planı oluşturmaları gerekir. Böylece makro ekonomik göstergelerin doğuracağı risk ve fırsatlar daha önceden tahmin edilecektir.
-
Kamu Politikaları Danışmanlığı
Sürdürülebilirlik yaklaşımıyla ekonomik kalkınma, ekonomik büyümenin ötesinde olumlu bir etkiye sahip olabilir: bireylere kişisel düzeyde ve toplum içinde beklentiler sunan üretken ve nezih çalışma ortamlarını teşvik edebilir, sağladığı hizmetlerini ve refahı artırabilir, daha iyi eğitime imkân verebilir ve böylece yoksulluğun kısır döngüsünü kırabilir.
-
Birleşme ve Satın Alma Hizmetleri
Konsolidasyonun önem kazandığı günümüzde sektörlerin gidişatına yön veren şirket birleşme ve satın alma işlemleri ülkemizde yaygınlaşmıştır.
-
Kurumsal Finansman Hizmetleri
Şirketlerin kurumsal yönetimi, kurumsal finansman, yatırımcı ilişkilerinin planlarını esas alarak kaynak ve yeniden yapılanma ihtiyacının tespitine yönelik hizmet veriyoruz.
-
Robotik Süreç Otomasyonu
Otomasyon yolculuğu şimdiden uzun ve zorlu bir yol kat etti ve Robotic Process Automation (RPA) da bu yolculuğun önemli adımlarından biri haline geldi. Makine öğrenmesi ve yapay zekâ ile birlikte bilişsel otomasyon bizleri çok daha ileri noktalara taşıyacaktır.
-
Değerleme ve Due Diligence Hizmetleri
Şirketlerin finansal gücü ve marka değeri, yeni yatırım kararları alınmasında kullanılan önemli ölçütlerdir. Değerleme ve Due Diligence incelemesi ile hizmet veriyoruz.
-
Genel Muhasebe Hizmetleri
Grant Thornton markasının genel muhasebe ve bordrolama hizmetleri alanındaki yüksek itibarından güç alarak Türkiye pazarındaki güçlü konumumuzu pekiştiriyoruz.
-
Maliyet Muhasebesi Hizmetleri
Kurumsal müşterilerimize sunmuş olduğumuz maliyet ve yönetim muhasebesi hizmetleriyle müşterilerimizin maliyetlerini yönetmesinde yol gösterici oluyoruz.
-
AEO | YYS Hizmetlerimiz
Gümrük başmüfettişi ve gümrük tandanslı ekibimizle AEO ve YYS dosyanızı gümrük tekniği ile hazırlayarak, YYS başvuru sürecinden belgenizin teslimine kadar süreci yönetiyoruz.
-
Belgelendirme Hizmetlerimiz
Grant Thornton Türkiye olarak, dahilde işleme izin belgesi, risk analizi denetimi,yatırım teşvik belgelerinin revize edilmesi ve kapatılması işlemlerini yönetiyoruz.
-
Danışmanlık Hizmetlerimiz
Navlun iade başvurusu, gümrük vergisi iade başvurusu, yeşil pasaport başvurusu, teminat analizi, dış ticaret maliyet analizi yapılması gibi bir çok hizmeti veriyoruz.
-
Dış Ticaret ve Gümrük Departman Kuruluşu
Ekibimizle sizin yerinize dış ticaret uzman ve yöneticileriyle görüşerek en uygun adayları işe almanızın yanında, gerekli eğitimler vererek süreci denetliyoruz.
-
Dış Ticaret ve Gümrük İşlemlerinde Yolsuzluk Denetimi
Grant Thornton Türkiye olarak uzman ekibimizle yolsuzluk denetimi ile olası istismarları engelliyoruz. Detaylı bilgi için web sitemizi ziyaret edebilirsiniz.
-
Hukuki Danışmanlık Hizmetlerimiz
Uyuşmazlıkların çözümüne yönelik inceleme yapmanın yanı sıra savunma ve/veya itiraz dilekçelerinin hazırlanmasını bilirkişilerden oluşan ekibimizle gerçekleştiriyoruz.
-
Dış Ticaret ve Gümrük Eğitim Hizmetlerimiz
Grant Thornton Türkiye olarak dış ticaret eğitimleri kapsamında,"Incoterms 2020 teslim şekilleri,İhracat mevzuatı ve uygulamaları" gibi bir çok eğitim veriyoruz.
-
Bilgi Teknolojileri Uyum ve Denetim Hizmetleri
BT sistemlerinin regülasyonlara, sektörel gerekliliklere ve uluslararası standartlara uyumunun bağımsız olarak değerlendirilip raporlandığı, gerektiğinde kuruma özel geliştirme önerilerinin sunulduğu denetim faaliyetleridir.
-
Bilgi Güvenliği Danışmanlığı
Kurumsal bilgi varlıklarının yetkisiz erişim, kayıp ve bozulmaya karşı korunmasını ve düzenleyici gerekliliklere uyumu sağlamak amacıyla, ISO/IEC 27001 başta olmak üzere uluslararası standartlara uygun bilgi güvenliği yönetim sistemlerinin kurulması, veri koruma regülasyonlarına uyum ve farkındalık çalışmalarını içeren danışmanlık faaliyetleridir.
-
İş Sürekliliği ve Kriz Yönetimi Hizmetleri
Kurumsal operasyonların sürdürülebilirliğini sağlamak ve kriz dönemlerinde dayanıklılığı ölçmek amacıyla, hizmet kesintileri, doğal afetler, siber saldırılar ve operasyonel aksaklıklara karşı hazırlık seviyesini artıran; dokümantasyonun ötesinde, kurumun tamamına entegre edilen, test edilen ve sürekli geliştirilen kapsamlı iş sürekliliği ve kriz yönetimi yaklaşımlarını içeren faaliyetlerdir.
-
Siber Güvenlik Hizmetleri
Tehdit ortamının dinamik yapısına uyum sağlayarak kurumsal varlıkları çok katmanlı savunma prensibiyle koruyan, siber risklerin tespit edilmesi, bu risklere karşı hazırlık yapılması ve olaylara etkin müdahale edilebilmesi için stratejik planlamadan operatif testlere, olay müdahale senaryolarından tedarikçi risk analizlerine kadar uzanan kapsamlı faaliyetlerdir.
22 Ocak 2022 tarihli ve 31727 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan 535 sıra numaralı Tebliğ ile elektronik belge uygulamalarına ilişkin usul ve esasların belirlendiği 509 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nde bazı değişiklikler yapılmıştır. Yapılan değişikliklere ilişkin açıklamalar aşağıda sunulmuştur.
- e-Fatura Uygulamasına Geçme Zorunluluğu
Bilindiği üzere, e-Fatura uygulamasına geçiş zorunluluğu getirilen mükelleflere 509 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nin "IV.1.4. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu" başlıklı bölümünde yer verilmişti.
535 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile söz konusu bölümde yapılan değişiklikle, e-Fatura uygulamasına geçme zorunluluğuna ilişkin yeni belirlemeler yapılmış olup yapılan değişiklikler aşağıdaki gibidir.
1.1) IV.1.4. E-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu Başlıklı Bölümün (a) Fıkrasının 1 Numaralı Bendinde Yapılan Değişiklik
Eski Hali |
Yeni Hali |
Aşağıda sayılan mükellef gruplarının e-Fatura uygulamasına dâhil olmaları ve bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde, e-Fatura uygulamasına kayıtlı diğer kullanıcılara faturalarını e-Fatura olarak düzenlemeleri ve bunlardan e-Fatura olarak almaları zorunludur. |
Aşağıda sayılan mükellef gruplarının e-Fatura uygulamasına dâhil olmaları ve bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde, e-Fatura uygulamasına kayıtlı diğer kullanıcılara faturalarını e-Fatura olarak düzenlemeleri ve bunlardan e-Fatura olarak almaları zorunludur. |
(1) 2018 veya müteakip hesap dönemleri brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) 5 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler |
(1) Brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı); a) 2018, 2019 veya 2020 hesap dönemleri için 5 Milyon TL, b) 2021 hesap dönemi için 4 Milyon TL, c) 2022 veya müteakip hesap dönemleri için 3 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler |
1.2) IV.1.4. E-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu Başlıklı Bölümün (a) Fıkrasının 4 Numaralı Bendinde Yapılan Değişiklik
Eski Hali |
Yeni Hali |
Mal veya hizmetlerin alınması, satılması, kiralanması veya dağıtımı işlemlerinin gerçekleştirilmesine aracılık etmek üzere internet ortamında 23/10/2014 tarihli ve 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda tanımlanan başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına elektronik ticaret ortamını sağlayan gerçek ya da tüzel kişi aracı hizmet sağlayıcıları, internet ortamında gerçek ve tüzel kişilere ait gayrimenkul, motorlu araç vasıtalarının satılmasına veya kiralanmasına ilişkin ilanları yayınlayan internet sitelerinin sahipleri veya işleticileri ile internet ortamında reklamların yayınlanmasına aracılık faaliyetinde bulunan internet reklamcılığı hizmet aracıları |
Mal veya hizmetlerin alınması, satılması, kiralanması veya dağıtımı işlemlerinin gerçekleştirilmesine aracılık etmek üzere internet ortamında 23/10/2014 tarihli ve 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda tanımlanan başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına elektronik ticaret ortamını sağlayan gerçek ya da tüzel kişi aracı hizmet sağlayıcıları, internet ortamında gerçek ve tüzel kişilere ait gayrimenkul, motorlu araç vasıtalarının satılmasına veya kiralanmasına ilişkin ilanları yayınlayan internet sitelerinin sahipleri veya işleticileri ile internet ortamında reklamların yayınlanmasına aracılık faaliyetinde bulunan internet reklamcılığı hizmet aracıları ile kendilerine veya aracı hizmet sağlayıcılarına ait internet sitelerinde veya diğer her türlü elektronik ortamda mal veya hizmet satışını gerçekleştiren mükelleflerden,2020 veya 2021 hesap dönemleri için 1 Milyon TL,2022 veya müteakip hesap dönemleri için 500 Bin TL ve brüt satış hasılatı(veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) olanlar |
1.3) IV.1.4. E-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu Başlıklı Bölümün (a) Fıkrasına Eklenen Bentler
7) Gayrimenkul ve/veya motorlu taşıt, inşa, imal, alım, satım veya kiralama işlemlerini yapanlar ile bu işlemlere aracılık faaliyetinde bulunan mükelleflerden brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı)
- 2020 veya 2021 hesap dönemleri için 1 Milyon TL,
- 2022 veya müteakip hesap dönemleri için 500 Bin TL
ve üzeri olan mükelleflere,
8) Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Belediyelerden Yatırım ve/veya İşletme Belgesi Almak Suretiyle Konaklama Hizmeti Veren Otel İşletmelerine
e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamalarına geçme zorunluluğu getirilmiştir.
- e-Fatura Uygulamasına Geçiş Süresi
Söz konusu Tebliğ’in "IV.1.4. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu" numaralı bölümde yer alan zorunluluk kapsamına giren mükelleflerin e-fatura uygulamasına geçiş süresi hususunda bazı değişiklikler yapılmış olup, aşağıda yapılan değişikliklere yer verilmiştir.
2.1) IV.1.5. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Süresi Başlıklı Bölümün 1 inci Fıkrasının (a) Bendinde Yapılan Değişiklik
Eski Hali |
Yeni Hali |
a)5 Milyon TL ve üzeri olan brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) şartını 2018 veya 2019 hesap dönemlerinde sağlayan mükellefler 1/7/2020 tarihinden itibaren, 2020 veya müteakip hesap dönemlerinde sağlayan mükellefler, ilgili hesap dönemini izleyen yılın yedinci ayının başından itibaren, e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır. |
a)Söz konusu bölümün (a) fıkrasının (1) numaralı bendi kapsamında olanlardan brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) şartını 2018 veya 2019 hesap dönemlerinde sağlayan mükellefler 1/7/2020 tarihinden itibaren, 2020 veya müteakip hesap dönemlerinde sağlayan mükellefler, ilgili hesap dönemini izleyen yılın yedinci ayının başından itibaren, e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır. |
2.2) IV.1.5. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Süresi Başlıklı Bölümün 1 inci Fıkrasının (c) Bendinde Yapılan Değişiklik
Eski Hali |
Yeni Hali |
b) Aracı hizmet sağlayıcıları, internet reklamcılığı hizmet aracıları ile internet ortamında ilan yayınlayanlar 1/7/2020 tarihine kadar (2020 veya müteakip hesap dönemlerinden itibaren bu paragrafta belirtilen işler ile iştigal etmek üzere işe başlayacak mükellefler ise işe başlama tarihinden itibaren 3 ay içinde) başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır. |
b) Aracı hizmet sağlayıcıları, internet reklamcılığı hizmet aracıları ile internet ortamında ilan yayınlayanlar 1/7/2020 tarihine kadar (2020 veya müteakip hesap dönemlerinden itibaren bu paragrafta belirtilen işler ile iştigal etmek üzere işe başlayacak mükellefler ise işe başlama tarihinden itibaren 3 ay içinde),kendilerine veya aracı hizmet sağlayıcılarına ait internet sitelerinde veya diğer her türlü elektronik ortamlarda mal ve hizmet satışını gerçekleştiren mükelleflerden söz konusu bölümün (a) fıkrasının (4) numaralı bendinde belirtilen brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) şartını 2020 veya 2021 hesap dönemlerinde sağlayanlar 1/7/2022 tarihine kadar,2022 veya müteakip hesap dönemlerinde sağlayanlar ilgili hesap dönemini izleyen yedinci ayın başına kadar başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır. |
2.3) IV.1.5. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Süresi Başlıklı Bölümün 1. inci Fıkrasına Eklenen Bentler
“e)Söz konusu bölümün (a) fıkrasının (7) numaralı bendi kapsamında olanlardan mezkûr bentte belirtilen brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) şartını 2020 veya 2021 hesap dönemlerinde sağlayan mükellefler 1/7/2022 tarihine kadar, 2022 veya müteakip hesap dönemlerinde sağlayan mükellefler ilgili hesap dönemini izleyen yedinci ayın başına kadar başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır.”
“f)Söz konusu bölümün (a) fıkrasının (8) numaralı bendi kapsamında olanlardan, bu Tebliğin yayım tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla faaliyette bulunanlar 1/7/2022 tarihine, bu Tebliğin yayım tarihinden sonra faaliyete başlayanlar ise, faaliyete başladıkları ayı izleyen dördüncü ayın başına kadar başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır.”
- e-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayanlar Tarafından Düzenlenecek Faturanın e-Belge Düzenleme Portalı Üzerinden Düzenlenme Zorunluluğuna İlişkin Sınır Düşürülmesi
Bilindiği üzere, 9 Şubat 2021 tarihli ve 31390 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 526 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği, e-Arşiv Fatura uygulamasına dahil olmayan mükelleflerce, 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren düzenlenen faturalar, vergiler dahil toplam tutarının 30 Bin TL’yi (vergi mükelleflerine düzenlenenler açısından vergiler dahil toplam tutarı 5 Bin TL’yi) aşması halinde, Başkanlıkça sunulan e-Belge düzenleme portalı üzerinden “e-Arşiv Fatura” olarak düzenlenmekte idi. (2021/24 sayılı sirkülerimizde detaylı açıklamalara yer verilmiştir.)
535 sıra numaralı Tebliğ kapsamında, 01 Mart 2022 tarihinden itibaren vergi mükellefi olmayan nihai tüketicilere yapılan satışlarda vergiler dahil toplam tutarının 5 Bin TL’yi, vergi mükelleflerine düzenlenenler açısından ise 213 Sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 232 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen, işlemin gerçekleştiği yıla ait, fatura düzenleme zorunluluğuna ilişkin tutarı (2022 yılı için 2.000 TL) aşması halinde, faturaların kağıt fatura yerine, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın e-Belge Portalı üzerinden veya Gelir İdaresi Başkanlığı bilgi sistemleri ile entegrasyonu sağlayabilmiş olan özel entegratör kuruluşların bilgi sistemleri aracılığıyla elektronik ortamda e-Arşiv Fatura olarak düzenlemesi zorunlu olacaktır.
- Elektronik Ticaret Kapsamında Düzenlenen e-Arşiv Faturalara İlişkin Düzenlemeler
509 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nin “IV.2.4.5. Elektronik Ticaret Kapsamında Düzenlenen e-Arşiv Faturalara İlişkin Usul ve Esaslar” bölümüne göre, e-Arşiv Fatura uygulamasına dahil olup internet üzerinden mal ve hizmet satışı yapanlar, yaptıkları satışlara ilişkin e-Arşiv faturaları elektronik ortamda iletmek zorundadır. Ayrıca, söz konusu satışlarda irsaliye yerine geçen; e-Arşiv faturanın kâğıt çıktısı, ÖKC (ödeme kaydedici cihaz) fatura bilgi fişi ya da sevk irsaliyesinin sevk edilen malın yanında bulunması gerekmekte idi.
Söz konusu Tebliğ ile yapılan değişiklik uyarınca, söz konusu satışlarda; sevk irsaliyesi ya da e-İrsaliyenin bir örneğinin (veya format ve standardı Başkanlıkça belirlenen ve bu satışa ilişkin olarak düzenlenen e-İrsaliyenin elektronik ortamda sorgulanmasına, görüntülenmesine, doğrulanmasına imkan veren bilgileri barındıran özel kodlu belgenin kağıt çıktısının), sevk irsaliyesi yerine geçen e-Arşiv Faturanın kağıt çıktısının ya da ÖKC fatura bilgi fişinin sevk edilen malın yanında bulunması gerekmektedir.
- e-Gider Pusulasının Düzenlenmesi ve Teslimi
509 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nin “V.5.6. e-Gider Pusulasının Düzenlenmesi ve Teslimi” adlı bölümünde; gider pusulasının muhatabına kâğıt ortamda iletilmesi halinde, kâğıt çıktının düzenleyen ve muhatabı tarafından ıslak imza ile imzalanmış olması gerektiği ifadeleri yer almaktadır.
Bu kapsamda mevcut uygulamada, belgeyi düzenleyen ve muhatabı tarafından ıslak imza imzalanması ve düzenleyen tarafından kâğıt ortamda da muhafaza ve ibraz edilmesi, muhatabına ise elektronik veya kâğıt ortamda iletilmesi gerekmekte idi.
Söz konusu Tebliği ile yapılan değişiklikle, gider pusulası düzenlenmek suretiyle tevsiki uygun görülen durumlarda; elektronik ortamda düzenlenen ve elektronik sertifika ile imzalanan e-Gider Pusulasının en az bir örnek kâğıt çıktısının alınarak, çıktının muhatabı tarafından ıslak imza ile imzalanması, elektronik imzalı belgenin muhatabına talebi doğrultusunda elektronik veya kağıt örneğinin iletilmesi ve elektronik imzalı belge ile birlikte ıslak imzalı örneğinin düzenleyen tarafından kâğıt ortamda da muhafaza ve ibraz edilmesi gerektiği açıklanmıştır.
Söz konusu Tebliğ’e aşağıdaki bağlantı yoluyla ulaşılabilecektir.
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:509)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No:535)
Saygılarımızla