Makaleler

TURQUALITY ve Markalaşmanın Şi̇rketler İçi̇n Önemi

Nejdet Geler
By:
Nejdet Geler
insight featured image
Contents

Marka, oldukça farklı anlamları içeren, geniş bir terimdir. Markalı bir ürünün, markasız bir ürüne göre üretici ve tüketici açısından avantajları bulunmakla birlikte, firma açısından markalama ve marka algısını koruyup geliştirebilme oldukça önemli bir konudur. Markalı ürünün, tüketici bilinirliğinin ve etkin pazar payının daha fazla olduğu bilinmektedir. Bundan dolayı, bir ürünü tanıtmada ve pazar payını arttırmada en bilinen yol ürünü markalamaktır. Başarılı bir marka ise, rekabet ortamında tüketici/müşteri tarafından değer katılan bir ürün/hizmet olarak algılanmaktadır. Bu bağlamda, özellikle son zamanlarda başarılı bir marka bir bütün olarak düşünülmektedir. Aynı zamanda markalaşmak tüketici/müşteri bağlılığını arttırarak, ekonomik değişkenlerin üstesinden gelebilen geçerli stratejilerin değişmeyen bir parçası haline gelmiştir. Bir ürünün başarılı olup olmamasındaki en belirleyici unsurlardan birisidir. Günümüzde firmalar, pazarda yaşanan yoğun rekabette ayakta kalabilmek için üretim teknolojileri, ürün çeşitliliği, fiyat gibi pazarlama unsurlarının yanında markalaşmaya da çok daha fazla önem vermeleri gerekmektedir. Bu nedenle markalaşmaya gerekli önemi vermeyen firmalar rekabet avantajı elde etme konusunda bir adım geride kalabilirler. Bu bağlamda, 2003 yılında o zamanki Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından ülkemizden uluslararası markaların çıkmasını sağlayacak Turquality programı oluşturulmuştur.

TURQUALITY, ülkemizin rekabet avantajını elinde bulundurduğu ve markalaşma potansiyeli olan ürün gruplarına sahip firmaların, üretimlerinden pazarlamalarına, satışlarından satış sonrası hizmetlerine kadar bütün süreçleri kapsayacak şekilde yönetişim, kurumsallaşma ve markalaşmaları suretiyle küresel rakiplerle rekabet edebilmelerini sağlayacak ve olumlu Türk malı/hizmeti imajının oluşturulmasına katkı sağlayan bir programdır. Bu program vasıtasıyla Türk markalarının oluşturulması ve böylece globalde Türk markalarının rekabet avantajı kazanması hedeflenmiştir.

Şu ana kadar kapsama; mal ihracatı tarafında 361, hizmet ihracatında 66 marka alınmıştır. 2023 yılında uygulamaya geçen E-Turquality kapsamında 35 firmamız bulunmaktadır.

Turquality kapsamındaki markalara devlet tarafından global pazarda söz sahibi olmaları ve Türk marka imajını güçlendirmek amacıyla şirketlere finansal, operasyonel ve kurumsal destekler sağlamaktadır. Program kapsamında firmalara birçok farklı türde destek sunulmaktadır. Bu desteklerden bazıları limitliyken, bazıları limitsizdir.

Turquality altında, farklı programlar ve tebliğler kapsamında çok sayıda destek kalemi bulunmaktadır. Turquality kapsamına alınan firmalara aşağıdaki konularda destekler verilmektedir.

  • Patent, faydalı model ve endüstriyel tasarım tescili, marka tescil, yenileme ve koruma
  • Tanıtım harcamaları
  • Mağaza kiralama
  • Mağaza temel kurulum ve dekorasyon giderleri
  • Ofis, depo, showroom, satış sonrası servis, raf/reyon kirası
  • Franchise dekorasyon/kurulum/ konsept mimari giderleri
  • Franchise kira bedeli 
  • Hedef pazara yönelik danışmanlıklar
  • İstihdam desteği
  • Pazar araştırması çalışması ve raporları
  • Fuar harcamaları
  • Depolama hizmeti
  • Gelişim yol haritası çalışması
  • Kalite/hijyen/çevre/pazara giriş belgeleri, sertifikasyon, eğitim, danışmanlık giderleri
  • Reklam, tanıtım ve pazarlama harcamaları

Yukarıda belirtilen desteklere ek olarak, Turquality programında aşağıdaki konularda firmalara danışmanlık hizmetleri verilmektedir:

  • Gelişim Yol Haritası / Stratejik İş Planı oluşturulması
  • Yönetici Geliştirme Programı
  • Kurumsal Altyapıyı Güçlendirecek Danışmanlıklar

Turquality Destek Programına Başvuru Nasıl Yapılır?

Turquality projesine başvuru yapmak için www.turquality.com.tr sayfasını ziyaret etmeniz yeterlidir. Web sitesine girdikten sonra başvuracağınız marka için ön koşulları sağlayıp sağlamadığınızı kontrol edin. 

  • Aynı internet sitesindeki Turquality Projesi Firma Ön Değerlendirme Seti’ni doldurun.
  • Yeterli puanı aldıysanız, evraklarınız ile Turquality Sekreteryasına başvuru yapın.
  • Ön değerlendirme sürecinde değerlendirme, görevlendirilen bir danışmanlık firması tarafından yapılacaktır. Grant Thornton bu kapsamda Ticaret Bakanlığının akredite danışmanlık firmalarından birisidir.
  • Ön değerlendirme çalışması sonrasında, uygun bulunan firmalar, Turquality veya Marka Programı’na dahil edilir.

Turquality ön inceleme sürecinde firmalar aşağıdaki kriterlere göre değerlendirilir:

  • Stratejik Planlama ve Kurumsal Performans Yönetimi
  • Marka Yönetimi ve Marka Performansı
  • Tedarik Zinciri Yönetimi
  • Pazarlama, Müşteri ve Ticaret Yönetimi
  • ARGE/Hizmet Geliştirme
  • Finansal Performans
  • İnsan Kaynakları Yönetimi
  • Yönetişim
  • Bilgi Sistemleri Yönetimi
  • Dijitalleşme