• Skip to content
  • Skip to navigation

Grant Thornton, bu web sitesinin performansını izlemek ve kullanıcı deneyimini geliştirmek için çerezlerden yararlanır.

Global reach
  • Global reach
  • Algeria
  • Botswana
  • Cameroon
  • Egypt
  • Ethiopia
  • Gabon
  • Guinea
  • Kenya
  • Libya
  • Malawi
  • Mauritius
  • Morocco
  • Nigeria
  • Namibia
  • Senegal
  • South Africa
  • Togo
  • Tunisia
  • Uganda
  • Zambia
  • Zimbabwe
  • Anguilla
  • Antigua
  • Argentina
  • Aruba
  • Bahamas
  • Barbados
  • Bolivia
  • Bonaire
  • Brazil
  • British Virgin Islands
  • Canada LLP
  • Canada RCGT
  • Cayman Islands
  • Chile
  • Colombia
  • Costa Rica
  • Curaçao
  • Dominica
  • Ecuador
  • El Salvador
  • Guatemala
  • Honduras
  • Jamaica
  • Mexico
  • Montserrat
  • Nicaragua
  • Panama
  • Paraguay
  • Peru
  • Puerto Rico
  • St Kitts
  • St Lucia
  • St Maarten
  • St Vincent and the Grenadines
  • Trinidad & Tobago
  • United States
  • Uruguay
  • Venezuela
  • Afghanistan
  • Australia
  • Bangladesh
  • Cambodia
  • China
  • Hong Kong
  • India
  • Indonesia
  • Japan
  • Korea
  • Malaysia
  • Mongolia
  • Myanmar
  • New Zealand
  • Pakistan
  • Philippines
  • Singapore
  • Taiwan
  • Thailand
  • Vietnam
  • Albania
  • Armenia
  • Austria
  • Belarus
  • Belgium
  • Bulgaria
  • Channel Islands
  • Cyprus
  • Czech Republic
  • Denmark
  • Estonia
  • Finland
  • France
  • Georgia
  • Germany
  • Gibraltar
  • Greece
  • Hungary
  • Iceland
  • Ireland
  • Isle of Man
  • Israel
  • Italy - Bernoni
  • Italy - Ria
  • Kazakhstan
  • Kosovo
  • Kyrgyzstan
  • Latvia
  • Lithuania
  • Luxembourg
  • Macedonia
  • Malta
  • Moldova
  • Monaco
  • Netherlands
  • Northern Ireland
  • Norway
  • Poland
  • Portugal
  • Romania
  • Russia
  • Serbia
  • Slovak Republic
  • Spain
  • Sweden
  • Switzerland
  • Tajikistan
  • Turkey
  • Ukraine
  • UK
  • Uzbekistan
  • Azerbaijan
  • Bahrain
  • Egypt
  • Jordan
  • Kuwait
  • Oman
  • Qatar
  • Saudi Arabia
  • United Arab Emirates
  • Yemen
Grant Thorton Logo

Grant Thornton Logo Grant Thornton logo

TR EN
  • En Güncel
  • Hizmetlerimiz
  • Sektörlerimiz
  • Yöneticilerimiz
  • Kariyer
  • UFRS Odası
  • Vergi Sirküleri
  • Ofislerimiz
  • Bağımsız Denetim Hizmetleri
  • Vergi Hizmetleri
  • Muhasebe Hizmetleri
  • Danışmanlık Hizmetleri
  • Dış Ticaret ve Gümrük Hizmetleri
Bağımsız Denetim Hizmetleri Home
  • Denetim Yaklaşımımız
  • Global Entegrasyon
Vergi Hizmetleri Home
  • Vergi Denetimi (Tam Tasdik) Hizmetleri
  • Vergi Danışmanlığı Hizmetleri
  • Vergi Planlaması Hizmetleri
  • KDV İadesi Hizmetleri
  • Vergi Eğitimi ve Sirküler
  • Diğer Vergi Hizmetleri
  • Ar-Ge / Tasarım Merkezi Mevzuatı Danışmanlığı
  • Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Mevzuatı Danışmanlığı
Muhasebe Hizmetleri Home
  • Genel Muhasebe Hizmetleri
  • Maliyet Muhasebesi Hizmetleri
Danışmanlık Hizmetleri Home
  • Risk Yönetimi Hizmetleri
  • Suistimal İnceleme, Önleme, Hassasiyet, Ticari Uyuşmazlık ve Uyum Hizmetleri
  • TURQUALITY® ve Yönetim Danışmanlığı Hizmetleri
  • Stratejik Yönetim, Strateji Geliştirme ve Stratejik Planlama
  • Dijital Strateji ve Dijital Dönüşüm Süreci
  • Performans İyileştirme ve Değişim Yönetimi
  • Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi
  • Değer Odaklı Tedarik Zinciri Yönetimi
  • Şirketlerde Kurumsal ve Yapısal Dönüşüm
  • Marka Stratejisi Geliştirme, Uluslararası Pazarlama Yönetimi ve Stratejisi
  • İş Süreçleri Analizi ve Yapılandırma
  • Ar-Ge/Tasarım Merkezi Kurulumu Danışmanlığı
  • Makro Ekonomik Analiz Danışmanlığı
  • Kamu Politikaları Danışmanlığı
  • Birleşme ve Satın Alma Hizmetleri
  • Kurumsal Finansman Hizmetleri
  • Robotik Süreç Otomasyonu
  • Değerleme ve Due Diligence Hizmetleri
Dış Ticaret ve Gümrük Hizmetleri Home
  • AEO | YYS Hizmetlerimiz
  • Belgelendirme Hizmetlerimiz
  • Danışmanlık Hizmetlerimiz
  • Dış Ticaret ve Gümrük Departman Kuruluşu
  • Dış Ticaret ve Gümrük İşlemlerinde Yolsuzluk Denetimi
  • Hukuki Danışmanlık Hizmetlerimiz
  • Dış Ticaret ve Gümrük Eğitim Hizmetlerimiz
  • Enerji & Doğal Kaynaklar
  • Perakende
  • Yiyecek ve İçecek
  • Teknoloji
  • Gayrimenkul ve İnşaat
  • Üretim
  • Sağlık Hizmetleri
  • Turizm
  • Grant Thornton Türkiye
  • Vergi Sirküleri
  • 2020 - Vergi Sirküleri
  • Resmi Gazete’de, 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 376 ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Yayımlanmıştır

Resmi Gazete’de, 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 376 ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Yayımlanmıştır

30 Ara 2020
  • Resmi Gazete’de, 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 376 ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Yayımlanmıştır

26 Aralık 2020 tarihli ve 31346 sayılı Resmi Gazete’de, “6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 376 ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” yayımlanmıştır.

Söz konusu Tebliğ kapsamında 14 Eylül 2018 tarihli ve 30536 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 376 ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ’in 6, 7, 8, 9 ve 10 uncu maddeleri ile geçici 1 nci maddesinde aşağıda belirtilen değişiklikler yapılmıştır.

Önceki hali Yeni hali
Sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının en az yarısının karşılıksız kalması halinde genel kurul Sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının en az yarısının zarar sebebiyle karşılıksız kalması halinde genel kurul
Madde 6 - (1) Sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının en az yarısının karşılıksız kalması halinde yönetim organı, bu genel kurula uygun gördüğü iyileştirici önlemleri sunar. Madde 6 – (1) Sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının en az yarısının karşılıksız kalması durumu zararın, sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının yarısına eşit veya bu tutardan çok ve üçte ikisinden az olmasıdır. Bu durumda yönetim organı, genel kurula uygun gördüğü iyileştirici önlemleri sunar.
Madde 7 – (1) Sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının en az üçte ikisinin zarar sebebiyle karşılıksız kalması halinde, toplantıya çağrılan genel kurul; Madde 7 – (1) Zararın, sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının üçte ikisine eşit veya bu tutardan çok olması halinde, toplantıya çağrılan genel kurul;
a) Sermayenin üçte biri ile yetinilmesine ve Kanunun 473 ilâ 475 inci maddelerine göre sermaye azaltımı yapılmasına, a) Kanunun 473 ilâ 475 inci maddelerine göre sermaye azaltımı yapılmasına,
b) Sermayenin tamamlanmasına, b) Sermayenin tamamlanmasına,
c) Sermayenin artırılmasına, c) Sermayenin artırılmasına,
karar verebilir. karar verebilir.
Sermayenin azaltılması Sermayenin azaltılması
Madde 8 - (1) Sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının en az üçte ikisi zarar sebebiyle karşılıksız kalan şirketin genel kurulu, sermayenin üçte biriyle yetinmeye karar verdiği takdirde sermaye azaltımı Kanunun 473 ilâ 475 inci maddelerine göre yapılır. Madde 8 - (1) Sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının en az üçte ikisi zarar sebebiyle karşılıksız kalan şirketin genel kurulu, kalan sermayeyle yetinmeye karar verdiği takdirde sermaye azaltımı Kanunun 473 ilâ 475 inci maddelerine göre yapılır. Sermaye ve kanuni yedek akçeler toplamının en az yarısının özvarlık içerisinde korunması şartıyla, sermaye asgari sermaye tutarına kadar indirilebilir.
Sermayenin tamamlanması Sermayenin tamamlanması
Madde 9 - (3) Bilanço zararlarının kapatılması için getirilen yükümlülükler uyarınca yapılan ödemeler öz kaynaklar içerisinde sermaye tamamlama fonu hesabında toplanır ve takip edilir. Madde 9 - (3) Bilanço zararlarının kapatılması için getirilen yükümlülükler uyarınca yapılan ödemeler öz kaynaklar içerisinde sermaye tamamlama fonu hesabında toplanır ve takip edilir. Sermaye tamamlama fonu yalnızca zararların mahsup edilmesi suretiyle kullanılabilir.
Sermayenin artırılması Sermayenin artırılması
Madde 10 - (1) Genel kurul tarafından; (1) Halka açık anonim şirketler için sermaye piyasası mevzuatı hükümleri saklı kalmak kaydıyla genel kurul tarafından;
a) Sermayenin zarar sonucu ortaya çıkan kayıp kadar azaltılması ile birlikte eş zamanlı olarak istenilen tutarda artırımına karar verilebilir. Sermayenin azaltılması işlemi ile birlikte eş zamanlı sermaye artırımında artırılan sermayenin en az dörtte birinin ödenmesi şarttır. a) Sermayenin zarar sonucu ortaya çıkan kayıp kadar azaltılması ile birlikte eş zamanlı olarak istenilen tutarda artırımına karar verilebilir. Sermayenin azaltılması işlemi ile birlikte eş zamanlı sermaye artırımında nakdi sermaye taahhüdü Kanunun 344 üncü ve 585 inci maddelerine uygun olarak ödenir.
b) Sermayenin zarar sonucu ortaya çıkan kayıp kadar azaltılması yoluna gidilmeden sermaye artırımına karar verilebilir. Bu şekilde yapılacak sermaye artırımında sermayenin en az yarısını karşılayacak tutarın tescilden önce ödenmesi zorunludur. b) Sermayenin zarar sonucu ortaya çıkan kayıp kadar azaltılması yoluna gidilmeden sermaye artırımına karar verilebilir. Bu şekilde yapılacak sermaye artırımında, tescil edilecek sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının en az yarısının özvarlık içerisinde korunmasını sağlayacak tutarın sermaye artırımının tescilinden önce ödenmesi zorunludur.
  c) Aynı genel kurul toplantısında, bedelleri tamamen ödenmek suretiyle, (b) bendindeki koşul aranmaksızın, sermayenin istenilen düzeyde artırılmasına ve daha sonra azaltılmasına karar verilebilir. Bu şekilde gerçekleştirilecek işlemler sonucunda, tescil edilecek sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının en az yarısının özvarlık içinde korunması zorunludur.
Geçici Madde 1 – (1) 1/1/2023 tarihine kadar, Kanunun 376 ncı maddesi kapsamında sermaye kaybı veya borca batık olma durumuna ilişkin yapılan hesaplamalarda, henüz ifa edilmemiş yabancı para cinsi yükümlülüklerden doğan kur farkı zararları dikkate alınmayabilir. Geçici Madde 1 – (1) 1/1/2023 tarihine kadar, Kanunun 376 ncı maddesi kapsamında sermaye kaybı veya borca batık olma durumuna ilişkin yapılan hesaplamalarda, henüz ifa edilmemiş yabancı para cinsi yükümlülüklerden doğan kur farkı zararlarının tamamı ile 2020 ve 2021 yıllarında tahakkuk eden kiralamalardan kaynaklanan giderler, amortismanlar ve personel giderlerinin toplamının yarısı dikkate alınmayabilir. Bu tutarların belirlenmesinde mükerrerlik oluşmayacak şekilde hesaplama yapılır. Bu fıkra kapsamında yapılacak hesaplamalara ilişkin olarak 13 üncü madde uyarınca hazırlanan finansal tablolarda herhangi bir kayda yer verilmeyerek, bu durum bilgi mahiyetinde dipnotlarda gösterilir.

Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girmiş olup söz konusu Tebliğ’e aşağıdaki bağlantı ile ulaşılabilecektir.

6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 376 ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ

Saygılarımızla,

PAYLAŞ
  • Facebook'ta paylaş! LinkedIn
  • Twitter Twitter
  • LinkedIn LinkedIn
  • Email E-posta
  • Grant Thornton on Youtube
  • LinkedIn icon
  • Facebook icon
  • Follow us on Instagram
İLETİŞİMclose
  • Yöneticilerimiz
  • Bizimle İletişime Geçin
  • Ofislerimiz
HAKKIMIZDAclose
  • Hakkımızda
  • Kariyer
  • Yayınlar
  • Yararlı Adresler
Yasalclose
  • Kişisel Verilerin Korunması Kanunu
  • Site Haritası
  • Yasal Uyarı

© 2021 Grant Thornton Türkiye. Tüm hakları saklıdır. "Grant Thornton", Grant Thornton üye firmalarının bağlı bulunduğu ve çatısı altında denetim, vergi ve danışmanlık hizmetleri verdikleri markaya işaret etmektedir. Grant Thornton Türkiye, Grant Thornton International Ltd (GTIL) üye kuruluşudur. GTIL ve üye firmalar dünya çapında bir ortaklık değildir. GTIL ve üye firmalar, kendi başlarına, bağımsız yasal kuruluşlardır. Hizmetler, üye firmalar tarafından sağlanır. GTIL herhangi bir müşteriye hizmet sunmaz. GTIL ve üye firmalar birbirlerinden sorumlu değildir.

    • TR
    • EN